evaravenhorst.reismee.nl

Boda boda

Het is nog vroeg. Ik loop de gate uit en de eerste boda boda (brommertaxi) is al in zicht. Het is Henry, één van de mannen van de bodastage bij ons om de hoek. Het is net alsof al deze mannen een zesde zintuig hebben als het gaat om het vinden van klanten. Soms vraag ik me echt af of het überhaupt wel mogelijk is dat ze me al zagen. Maar goed, ik moet natuurlijk niet vergeten dat ik met mijn blanke verschijning in donker Afrika erg snel en gemakkelijk te traceren ben. Ik vertel Henry waar ik naar toe wil en na een korte discussie over de prijs, stap ik achterop.

We beginnen onze tocht naar de andere kant van de stad en daarmee begint ook mijn dagelijkse portie exercise. Voor degenen die denken dat het alleen maar een kwestie van zitten is; nee. Het is veel meer dan dat. Je moet geregeld even je benen, schouders of hoofd intrekken om te voorkomen dat één van deze lichaamsdelen gewond raakt en een beetje flexibel meebewegen is ook geen overbodige luxe in het drukke verkeer van Kampala. Mee kijken is een verstandig idee zodat je juist kunt handelen (lees: niet bovenop de driver knalt) in het geval van een noodstop. Denk aan een noodstop wanneer er bijvoorbeeld ineens een koe of geit de weg oversteekt of als een andere weggebruiker zijn voorrang pakt, terecht of onterecht. Een exercise ziet men vaak als iets gezonds maar ik vraag me af of ik mijn levensjaren verrijk wanneer we weer achter een vervoersmiddel rijden waar letterlijk zwarte smog uit komt.

Er is dus duidelijk sprake van fysieke activiteiten maar onderschat ook het mentale stuk niet; de grootste opgave is overgave. Je overgeven aan de driver, aan het verkeer en alles wat er om je heen gebeurt. Maar áls je dit kan, is het vooral genieten. Genieten van het gevoel van vrijheid, genieten van de spontane ontmoetingen onderweg en genieten van alles dat anders is en gaat dan wij gewend zijn.

Wist je bijvoorbeeld dat het hier in Oeganda helemaal niet nodig is om een verhuiswagen in te schakelen om je inboedel te verkassen? Dit kan gewoon met de boda! Geregeld zie je hele bankstellen, bedden, kasten, stoelen, matrassen en zoveel meer voorbij komen op deze brommertjes. En als het geen spullen zijn, dan zijn het wel hele families. Drie volwassen en twee kinderen past prima. En wanneer nodig vervoeren ze hun vee – in grote getalen – óok nog met zich mee.

Onderweg passeren we drie lange files, waar Henry ons behendig doorheen loodst. Ik betrap mezelf erop dat ik, in tegenstelling tot mijn eerste maanden in deze chaotische hoofdstad, nu ook zelf de gaatjes zie tussen alle (stilstaande) auto’s door en dat mijn twijfels of we er überhaupt wel tussendoor kunnen, ook afgenomen zijn. Ik ken inmiddels alle putholes in de wegen waar we geregeld overheen rijden en het valt me op als er een nieuwe is. Ik vind het bijna irritant als mijn boda driver stopt voor rood licht en als hij denkt dat de stoep alleen voor voetgangers is. Oeps.

Na een avontuurlijke rit bereiken Henry en ik de plek van bestemming en mag ik wederom weer blij zijn dat ik heelhuids aangekomen ben. Tijdens de betaling gooit hij al zijn charmes in de strijd en probeert hij toch nog wat extra geld los te peuteren. Ik hoef hem alleen maar aan te kijken met mijn ‘dacht het niet vriend-blik’ en hij weet genoeg. Hij start zijn boda en rijdt weg. Bedankt Henry, tot het volgende ritje!

Reacties

Reacties

Je mams

Stoere lieve lieverd,
Wat beschrijf je dit weer helder!! Geruststellend dat (en hoe) je meebeweegt met de flow die daar zo duidelijk anders stroomt dan hier...

Dikke knuffel voor jou en de hartelijke groeten aan Henry!

Ilona

Geweldig Eva ❤❤

Lisa

Super mooi omschreven!! Heerlijk om te lezen ❤️

Saar

Wat heerlijk om te lezen, Eef! Alsof ik zelf weer even op de boda zit ;) ik mis dat, en jou ook!!

José

Lieve Eef, zoals jij schrijft maakt dat ik in gedachten even achter (of naast je?) op die brommert zit, was een fijn ritje! Thanx en geniet nog een poosje daar?

Oma Ria ,

Lieve Eva ,je droge humor , heel treffend en beeldend weergegeven
knuffel ,Oma Ria

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!