evaravenhorst.reismee.nl

Eén persoon, twee levens

Eén persoon, twee levens

Ik ben zo dankbaar dat ik kennis heb mogen maken met het Afrikaanse continent, met in het bijzonder Oeganda. Het heeft me al zo veel moois gebracht en met nog heel veel moois in het vooruitzicht, maakt me dat ontzettend gelukkig. Daar staat tegenover dat ik me soms heel verloren voel. Ik heb er namelijk een tweede thuis, maar daarmee ook een tweede leven bijgekregen en dat kan soms verdomd lastig zijn.

Ik heb ervoor gekozen om naar Oeganda te verhuizen, maar dat is iets anders dan kiezen om weg te gaan bij de mensen waar je om geeft en van houdt. Ik heb besloten om hier naar toe te gaan omdat er geen enkele andere plek op de wereld mij zo gelukkig maakt als Oeganda. Ook, of misschien wel vooral, Nederland niet.

Is voor jezelf en je eigen geluk kiezen egoïstisch? Ik denk van niet maar soms voelt het toch een beetje zo. De dochter, zus en vriendin die ik voorheen was ben ik natuurlijk nog steeds, maar wel op afstand. En afstand is een m*therf*cker. Het niet fysiek aanwezig kunnen zijn bij belangrijke momenten van de - voor mij - belangrijke mensen, geen arm om iemand heen kunnen slaan wanneer dat zo nodig is, geen lachbuien tot janken aan toe, geen spontane ontmoetingen en ga zo maar door. Dit maakt dat mijn rol voor iemand kan veranderen, terwijl er in mijn hoofd niets veranderd is. Voor mij heeft iedereen nog dezelfde rol in mijn (Nederlandse) leven en is iedereen nog even belangrijk als voorheen. In denk nog steeds aan 'mijn' mensen en wil niets liever dan dat het goed met ze gaat.

Op het moment dat ik vertrek uit Nederland is het alsof ik het leven daar op pauze zet en er zo uit stap. Wanneer ik dan weer naar Nederland kom zou ik graag de start knop weer indrukken en verder gaan waar ik gebleven was. Een mooie manier van denken maar de praktijk doet blijken dat het niet zo werkt. En hoe verdrietig ook, ik begrijp dat heel goed.

Ik wil niets liever dan alles kunnen combineren, maar als 1 persoon 2 levens leiden is onmogelijk. Dit weet ik nu. Ik kan alleen maar hopen dat de liefde die 'mijn' mensen voor mij hebben, even groot is als mijn liefde voor hen en dat die liefde ook afstand overwint, zoals het al vele andere dingen heeft overwonnen.

Ik gun het een ieder ander om zijn of haar eigen stukje geluk te vinden, waar dat dan ook mag zijn op deze verwarrende maar prachtige wereld.

Liefs,
Eva

PS. see you sunday, Holland!

Reacties

Reacties

Desiree

Lieve schat,
Natuurlijk kijk ik uit dat je terug komt en we weer even kunnen kletsen , wijntjes drinken en noem maar op.
Alleen je bent er voor me wanneer ik je app /bel.
Je blijft gewoon die vriendin die wat verder weg zit, en de droom achter aan is gegaan .

Xxx

Oma Ria

LIEVE EVA,
NOG EVEN ; WENS JE EEN GOEDE VLUCHT , FIJN JE WEER TE ZIEN , EN TE LUISTEREN NAAR JE NIET
ALLEDAAGSE BELEVENISSEN . VOOR MIJ BLIJF JE DIE STOERE ONDERNEMENDE EVA .
LIEFS , OMA RIA

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!